fredag 15 juni 2007

Pojken i båten 16a

"Hur såg han ut?" frågar Lukas riktigt svagt, så att det inte ska höras ut.
"Jag vet inte. Jag hann inte se. Stor, rufsig. Vad ska man säga. Jag tror han hade blåa kläder." säger Daniel, nästan viskande. "Nåt slags skägg."
"Vad var det han hade sönder?" frågar Dilan.
Daniel rycker på axlarna.
"Jag ska döda honom", säger Rikard.
"Det ska du inte alls", säger Gina.
Daniel tittar på Rikard, som ser ledsen ut. Han lägger armen om honom, och det gör Gina också. Och Dilan.
"Rikard, vi ska lösa det här. Jag tror att han är full, eller hur? Det lät så."
"Ja, han dricker", säger Rikard.
En tår rinner från Rikards öga.
"Okej", säger Daniel och tittar på de andra. "Nu lägger vi oss och försöker sova. Jag tror inte vi ska göra något så länge han är full. Vi väntar tills morgonen och så smyger vi ner igen och kollar. Okej?"
"Okej", säger Paula.
"Okej", säger Dilan.
Dilan drar bort sin arm från Rikards axel och lyfter i stället upp den i luften med handflatan vänd mot honom. Rikard fattar och ler. Tyst men bestämt möts deras händer i en "high five".

Inga kommentarer: