onsdag 6 juni 2007

Pojken i båten 5

"Jag... jag kom ut därifrån. Jag... Jag flydde. Men säg inte det till någon. Då hämtar dom mig och sätter mig där igen, det är jag säker på. Jag vill inte bo där."
Daniel och Dilan tittar på Rikard.
"Okej", säger Daniel. "Vi ska inte säga något. Inte i dag i alla fall", säger han och ler och tittar på Dilan. "Men återigen, vad var det du hade för problem?"
"Ni vet, jag bor ju själv där ute, men så kom min farbror och hälsade på härom dagen. Problemet är bara att min farbror är en... idiot."
"Ingen är en idiot", säger Daniel.
"Nej, men han är farlig."
"Farlig?"
"Ja, han dricker. Super. Och förstör. Han förstör huset och behandlar Bob illa... Han..."
Rikard får inte fram något mer ord. Daniel och Dilan ser att håller på att börja gråta. De väntar lite.
"Vem är Bob? Är det hunden?" säger Daniel så mjukt han kan.
"Ja", säger Rikard och torkar en tår med sina smutsiga fingrar.

Inga kommentarer: